21 juli, stadstour Delhi, de ochtend

22 juli 2013 - Agra, India

Na een paar uurtjes slaap (wel/niet airco ofwel te koud of te koud) op naar het ontbijt. Lastig, wat eten we wel en wat niet, we willen niet ziek worden. We beginnen met toast en jam, een banaan en thee. Het schoongemaakte fruit en de hap laten we staan. Liever weinig en op safe dan straks problemen. Hans neemt gelijk wat praktische zaken met ons door.

Om 10.00 uur rijden de taxi's voor. Het wordt een volle dag met waarin we verschillende bezienswaardigheden bezoeken. Onderweg is er ontzettend veel te zien. We verbazen ons over het verkeer, de scooters met hele gezinnen erop, met kinderen die soms niet ouder dan 2 jaar lijken te zijn zonder helm gewoon los voor of achter papa of tussen papa en mama in. Vrachtauto's in alle kleuren met allerlei versiersels. Tegelijkertijd zijn ook wij een bezienswaardigheid. Het aantal toeristen is beperkt en ons wordt regelmatig gevraagd of we met hen op de foto willen. De verschillen zijn groot. We snappen niet dat de armoede van met name kinderen niet door de rijkeren van India wordt opgepakt. Ik zou het niet kunnen verdragen als er in mijn directe omgeving kinderen zo tekort zouden komen. Geen enkel perspectief op een beter leven. Het is denk ik toch restant van de kasten cultuur waarin de verschillen geaccepteerd zijn en ontwikkeling niet in dit leven mogelijk is maar in een volgend leven als beloning voor een goed leven.

Onze eerste stop is bij de India Gate het monument waarin alle namen van oorlogsslachtoffers gegraveerd staan. Als we uitstappen zwermen er allerlei verkopers om ons heen met prullaria. Een man met twee aangeklede aapjes (één in een roze jurkje en één met broekje) probeert ook nog wat te verdienen. Moeilijk om te zien hoe de kleine beestjes met een touw om de nek worden meegetrokken.

Door het drukke verkeer richting de Tombe van Hoemayoen. Eén van de oudste voorbeelden van de mogolbouwkunst en voorloper van de Taj Mahal. Met dat verschil dat dit complex vrijwel geheel uit rode zandsteen is opgebouwd en de Taj Mahal uit wit marmer. Terug bij de taxi's zit er tussen de auto's een man met een fluit en een mandje met een cobra. We komen ogen te kort om alles te kunnen zien.

De volgende stop is bij het Qutab-Minar complex. Daar vinden we de Qutab Minar (de overwinningstoren) en de restanten van de oudste moskee van India, de Quwaat-ul-Islam. Het complex bevat diverse rijk bewerkte zuilen. Ze zijn ieder voor zich anders bewerkt en bestaan uit gestapelde delen. Het lijkt instabiel, alsof je het zo om zou kunnen duwen. De aanleg met veel groen maakt dat er een serene rust vanuit gaat, groot verschil met de chaos buiten het complex.

Tijd voor de lunch