Dinsdag 13 augustus, Xi-an

13 augustus 2013 - Beijing, China

Eindelijk, eigenlijk voor het eerst deze reis een ononderbroken nachtrust op een niet te warme kamer met een niet te hard heel groot bed. Net voor de wekker van 8.00 uur wakker. Wifi werkt hier niet, daar moet je van alles voor instellen maar gelukkig kunnen we meeliften op de buren. Reisverhaal bijwerken en whats'app lukt prima, foto's helaas niet. Misschien kunnen we dat later vanaf een ander plekje doen.

In de lobby van het hotel krijgen we om 9.00 uur ons Westerse ontbijt geserveerd. Alles wordt aangedragen op deze toch wat gekke plek voor een ontbijt. Het restaurant op de 2e wordt gebruikt voor het Chinese ontbijt, dat maar even niet.

We gaan vandaag over de stadsmuur van Xi-an fietsen, eerst een ritje in de lokale bus. Heel veel te zien onderweg, Xi-an is echt een grote stad waar de wereldwinkelketens zoals Zara, Etam, goed vertegenwoordigd zijn. De bussen rijden af en aan en een ritje kost 1 yuan (ongeveer 12 cent). Daar ga je met deze hitte (34 graden C) natuurlijk niet voor lopen.

Bij de stadsmuur de trap op, dat gaat ook weer als vanouds. In één keer de trappen op zonder hijgen en zonder op apegapen aan te komen. We zijn weer op een normaal niveau. We kunnen kiezen tussen gewone (mountainbike) fiets of tandem. Jaaaaa! Nieuwe uitdaging, tandem, Ed voorop en dat betekent niet kunnen sturen of remmen. Het gaat me prima af, beetje meetrappen (soms ook lekker even niet), handjes los en foto's maken of het roze parapluutje op tegen de zon. Kan allemaal als je achterop een tandem zit. Alleen het parapluutje vind Ed geen succes, bij tegenwind geeft het wat extra weerstand en soms klapt het pluutje ineens om.

De stadsmuur vormt een rechthoek om de oude stad. Op de hoekpunten torens met de bekende Chinese pagodedakjes. En op een aantal plaatsen op de lange kanten plekken om  uit te rusten of wat te drinken of een ijsje te eten. Aan de buitenkant van de muur de flats, grote winkelstraten en dure shoppingmals. Aan de binnenkant het oude centrum met oude gebouwen met de bekende Chinese daken en versieringen op de randen. Op de muur ook een grote winkel met allerlei aan de zijderoute gerelateerde zaken, zijden kimono's, gecalligrafeerde teksten, schilderijen, borduurwerk, porcelein, brons, lakwerk doosjes en meubilair, je kan het zo gek niet bedenken. Helaas zijn het ook flinke prijzen, dus alleen kijken, handjes op de rug.

Op de stadsmuur 2 enorme draken van een soort rode glimmende enorme kerstballen, mooi fotomomentje. Uiteindelijk moeten we nog flink door peddelen om op tijd bij het startpunt te zijn. Dan hebben we al met al zo'n 14 km afgelegd. Heerlijk na 2 dagen stilzitten in een benauwde coupé.

Eenmaal terug (beetje houten kont) worden we losgelaten met het advies naar de moslimwijk te gaan. Het is even zoeken. Het blijkt reuze gezellig, allemaal kleine straatjes, een aaneenschakeling van winkeltjes en eettentjes. Eerst wat zoeken om te eten en te drinken. Wel lastig, wat is veilig, in ieder geval geen gebarbecued vlees. Na heel veel kleine smoezelige tentjes zien we een schone wat grotere, waar het vol zit met Chinezen. We wagen het erop. Goede keus (voor de zekerheid vegetarisch) noodles met groente en soep met dim sum. Jammie, jammie, we kunnen er weer tegen, verder op rooftocht door de straten en op zoek naar de moskee.

De moskee blijkt een oase van rust in deze drukke wijk. Het lijkt in niets op wat we kennen, de moskee heeft meer weg van een Chinese tempel. Diverse gebouwen met pagodedakjes in een schaduwrijke tuin. Helaas staat de minaret (ook in pagode stijl) in de steigers. De gebedsruimte en wasruimte mogen we niet in. We kunnen wel vanaf buiten in de gebedsruimte kijken. Het enige dat verder nog aan een moskee doet denken zijn de diverse korans in een soort van vergaderruimte/bibliotheek.

Het is druk op straat, we belanden midden in de avondspits en staan in het begin behoorlijk vast. Ruim op tijd komen we aan in het hotel, eerst lekker douchen en voor het eerst een jurkje aan.

Met de lokale bus naar het (hele luxe) hotel waar we gaan eten en kijken. We kijken onze ogen uit, wat zou een nachtje slapen hier kosten? De zaal waar het spektakel plaatsvindt roept iets van een liefdadigheidsfestijn op. De bekende ronde Chinese tafels met draaiplateau staan op meerdere niveau's gericht op het podium. Op tafel al diverse koude gerechten die allemaal heerlijk smaken. Er worden steeds nieuwe hapjes (dim sum) gebracht, een grote pan bouillon en dessert hapjes inclusief watermeloen. Het gaat echt niet op en is allemaal heerlijk (mag ook wel, want we betalen hier ook de hoofdprijs).

We genieten van de show. De danskwaliteit is niet overweldigend (onze eigen Elise zou hier zo mee kunnen doen), dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de kostuums, die zijn echt heel mooi. En de mevrouw op de Chinese citer hadden we graag nog wat langer gehoord. De Chinezen in de zaal denken daar blijkbaar anders over, die werden weer aardig rumoerig tijdens haar muziekspel.

Het decor is ook bijzonder. Op twee langwerpige schermen wordt verteld wat wordt vertoond en op een groot scherm achter in het toneel zijn verschillende videobeelden te zien passend bij wat wordt vertoond. Dat kunnen de Chinezen goed.

Helemaal voldaan weer terug met de bus naar het hotel, lekker slapen.