Zondag 23 november, Tena

23 november 2014 - Tena, Ecuador

Prima geslapen, voor het eerst in weken. Gek eigenlijk, ik had gedacht dat die vreemde jungle-geluiden me uit de slaap zouden houden. Niet dus, ze blijken juist rustgevend. Omdat Ed nog lekker ligt en we nog even tijd hebben, installeer ik me in de hangstoel voor een stukje reisverslag.

In plaats van te douchen duik ik lekker het zwembad in, even afdouchen en op naar het ontbijtbuffet. Dat blijkt lekker uitgebreid, yoghurt, fruit, toast, omelet, worstjes en natuurlijk sap, koffie en thee. Hard nodig, want we gaan circa 3 uur door de jungle wandelen. Daarvoor krijgen we rubber laarzen, tegen de slangen en de blubber. Zoals verwacht krijg ik ze nauwelijks aan. Te hoge wreef voor de maat 35 die ik hier heb en te dikke kuiten. Armando helpt me met met veel kracht de krengen aan te krijgen. Het zweet staat ons in de nek maar het lukt. Met een stok, een poncho (het regent wat), water en de fotocamera gaan we onder leiding van een locale gids de jungle in.

Gelukkig stopt het met regenen en kunnen de poncho's uit. Dat scheelt een stuk in de warmte en vooral de vochtigheid. De temperatuur is circa 28 graden bij een luchtvochtigheid van meer dan 95%. Omhoog valt het niet mee, de hoogte, de temperatuur, het is een beetje afzien. We doen rustig aan, stoppen regelmatig voor uitleg over de flora en fauna van de jungle. Bomen en struiken met medicinale waarden, bloemen en vruchten, allerlei soorten mossen, schimmels en paddestoelen, minikikkertjes, vlinders, spinnen en veel wat onzichtbaar blijft maar soms wel te horen is. Voor sommige medereizigers blijkt de trip zwaarder dan verwacht en is het behoorlijk afzien maar uiteindelijk redden we het allemaal.

Eenmaal terug begint het tijdens het laarzen afspoelen weer te plenzen. We hebben echt geluk gehad met het weer, helaas wat minder met de fauna. We hebben minder vogels gezien dan verwacht. Dat zal ook wel met de grootte van de groep te maken hebben en de gesprekken die blijkbaar niet konden wachten tot we terug waren. Jammer. Eerst maar weer eens lekker het zwembad in, Henk en ik blijken de enige, de rest kiest voor de douche.

Het lijkt wel of we van maaltijd naar maaltijd gaan, want het is al weer tijd voor de lunch. Soep, kip en een soort van vruchtenmousse toe. Lekker uitbuiken en uitrusten tot 15.00 uur, dan gaan we goud zoeken.

Met de boot een stukje stroomopwaarts om bij een klein strandje aan te meren. Armando laat zien hoe het goud zoeken in zijn werk gaat. Je vult een kom met zand en draait deze net onder de waterspiegel rond waardoor het lichte materiaal over de rand vloeit en het zware materiaal blijft liggen. Als je dit tot het einde blijft volhouden heb je kans enkele korreltjes goudstof over te houden. Volgens Armando levert een dag goud zoeken 4-5 gram goud op, net genoeg om van te leven. De grotere apparaten (formaat flinke rubberboot) waar goud mee wordt gezocht kosten 5.000-6.000 dollar. Daar moet je dus flink voor werken wil je de kosten terugverdienen. Wij vinden ondanks veel geploeter en een zere rug van het krom gebogen staan helaas bijna niks, onze bootsman wel en laat een paar ieniemienie korreltjes zien.

We genieten van het zonnetje en bij Nico en Pieter komt het jongetje in hen naar boven. Met groot gemak worden er platte keitjes over het water geketst. Pieter blijkt een expert, zijn stenen ketsen tot wel 5 keer over het water. Inmiddels zijn ook de 2 reizigers die nog even doorgevaren zijn naar een Indianendorp weer bij ons en is het tijd om terug te varen. Met de stroom mee kan de motor af en toe uit om wat meer van de natuur te zien en te horen tot onze lodges weer opduiken tussen het groen.

Het zwembad lokt, snel de kleren uit en het water in. Het zwembad is zo diep dat we kunnen duiken, dat is lang geleden! Zelfs onze oudste medereiziger, Pieter, met de respectabele leeftijd van 77 jaar duikt soepel het zwembad in. Respect! De sfeer maakt dat we zin krijgen in een cocktail. Ed bestelt een pina colada en een caipirinha. Liggend in de hangmat werken we ze langzaam naar binnen, de decadentie ten top maar wel genieten!

Nog even terug naar de kamer, even op bed, dan opfrissen en aan tafel. Dit keer met Jeanette en Henk. Leuk die heel verschillende gesprekken met onze medereizigers. Het eten is weer uitstekend, broccolisoep, tilapia en als toetje boomtomaat. Nog een kopje koffie bij de bar en dan is het tijd om naar bed te gaan. Morgenochtend vroeg gaan we papagaaien spotten.