DE VOORBEREIDING

7 januari 2018 - Zwolle, Nederland

Mei 2017 hakten we de knoop door en boekten onze droomreis: een combinatie van Patagonië en Antarctica met als sluitstuk de watervallen van Iguaçu. Controlefreak als ik ben vond ik dat behoorlijk lastig. Wat gaat de toekomst ons brengen, dit is wel een hele grote investering. Zekerheden zijn er echter weinig in het leven, nu kan het en we zijn gezond. De kans dat we het later ooit nog doen is klein en de kans is groot dat ik spijt krijg als we het laten.

De eerste maanden slaat af en toe de stress toe, wat hebben we gedaan….. Een lange vlucht, diverse binnenlandse vluchten, varen door de stormachtige Drake Passage en met een beetje pech 2 dagen heen en 2 dagen terug zeeziek. Vervoersmiddelen waar je niet uit of af kan en afhankelijk bent van techniek en mensen die je niet kent….

Het wordt serieus, we moeten een medische verklaring invullen voor Antarctica en een document ondertekenen waarin staat dat we beseffen dat medische hulp beperkt is tot een arts aan boord. Niet te veel over nadenken, ik hou me zo goed als mogelijk vast aan mijn overtuiging dat mijn lot ergens is vastgelegd, als het fout moet gaan gebeurt dat toch. Dit is wat we willen, we hebben er nog steeds heel veel zin in. De voorpret begint met de Dominicus en de landkaarten. Daar stippelen we vast onze reis in uit.

In november wordt het tijd de uitrusting in orde te brengen. We zijn gefocust op Antarctica, laagjes is het motto. We brengen heel wat uren door in buitensportzaken op zoek naar goede betaalbare spullen. Wollen thermokleding, dunne truien, met dons gevulde jassen, mutsen, sjaals, handschoenen, onderhandschoenen, sokken, schoenen, goede zonnebrillen, zonnebrand, verrekijker, zaklamp, regenkleding, het houdt niet op…. De medicijnkast wordt aangevuld met pleisters tegen zeeziekte en een paar ‘paniekpillen’ in geval van nood voor als het te heftig wordt.

Een paar dagen van tevoren zoeken we de meeste spullen bij elkaar. Dat is puzzelen, er mag maar 15 kg per persoon mee. En dat terwijl we van +30°C naar -10°C gaan, regen, zon, harde wind…. Dus toch nog even snel een andere lichtere reistas met wielen besteld.

Nog 2 dagen, morgen de poezen naar Den Haag brengen, dinsdag pakken en woensdag weg. Patagonië we komen eraan!

1. Paul Hannen:
    7 januari 2018
    Geweldig ben heel benieuwd naar de verslagen. Nog een goeie voorbereiding en een voorspoedige reis. Gr Paul en Amanda
  2. Ed & Sylvia:
    7 januari 2018
    Super leuk dat je ons gaat volgen... Costa Rica lijkt al weer zo lang geleden.....
  3. Rinus Bazuin:
    7 januari 2018
    Hier in Zwaanshoek zullen Tonny en ik jullie reis(verslagen) de komende weken met belangstelling volgen. Groetjes Rinus & Tonny
  4. Woodshop:
    10 januari 2018
    Nu al leuk om te lezen Ed en Silvia. En weet je......ik heb gewoon vet zin dat jullie op vakantie gaan en op deze manier mee te mogen 😌
  5. Corné:
    10 januari 2018
    Leuk om zo mee te genieten. Veel plezier gewenst en hopelijk nog veel mooie reisverhalen